Hyppää sisältöön

Opintopiirit

SeniorSurfin järjestämät opintopiirit tarjoavat uusia keinoja ajankohtaisten digiaiheiden käsittelyyn senioreiden parissa toimiville vapaaehtoisille, järjestöille ja muille tahoille. Tuotamme aineistoa ja jaamme vinkkejä, jotka toivottavasti innostavat muitakin järjestämään omia digiosaamista kehittäviä opintopiirejä matalalla kynnyksellä. Tältä sivulta löydät

  1. Syksyn 2024 opintopiiri ”Tietoturva ja digihuijaukset”
  2. Kooste opintopiiristä ”Tekoälyä senioreille” (kevät 2024)
  3. Opas opintopiirin järjestäjälle

Tietoturva ja digihuijaukset (syksy 2024)

Syksyn 2024 opintopiiri Tietoturva ja digihuijaukset järjestetään torstai-iltapäivisin: 31.10, 7.11, 14.11. ja 21.11.2024 klo 13.00 – 14.30. Tapaamiset pidetään Teamsissä.

Opintopiirin tavoitteena on syventyä osallistujien toivomiin tietoturvan osa-alueisiin ja saada lisää varmuutta turvallisempaan digin käyttöön niin digiopastajana kuin omassa arjessa. Opintopiirin järjestää SeniorSurf ja sitä on suunniteltu yhdessä Kuluttajaliiton Huijausinfon kanssa.

Opintopiiriin otetaan korkeintaan 12 senioridigiopastajaa eri järjestöistä ja paikkakunnilta. Osallistujilta toivotaan sitoutumista tapaamisiin sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin, tiedon hakemiseen sekä jakamiseen. Tarkoituksena on samalla testata ja kerätä aineistoa kaikille avoimeen materiaalipankkiin sekä tutustuttaa osallistujat opintopiirityöskentelyyn.

Ilmoittautuminen on käynnissä, ilmoittaudu mukaan tästä!

Tekoälyä senioreille (kevät 2024)

Keväällä 2024 järjestimme ensimmäisen digiopastajien opintopiirin, jonka aiheena oli tekoäly. Tavoitteena oli yhdessä tutustua tekoälyn mahdollisuuksiin ja oppia lisää siitä, miten tekoälyä voi hyödyntää digiopastajana tai seniorien omassa arjessa. Osallistujat saivat itse valita, mihin teemoihin opintopiirissä keskitytään. Osallistujat testasivat eri sovellusten käyttöä ja keskustelivat yhteiskunnallisista, eettisistä Kooste opintopiirin tuotoksista on vapaasti eri toimijoiden hyödynnettävissä ja muokattavissa, lähde mainiten (CC BY -lisenssi).

Opas: Opintopiirin järjestäminen

Kiinnostaako oman opintopiirin toteuttaminen? Mitä opintopiirin suunnittelussa tulisi ottaa huomioon? Lataa alla oleva opas tai lue ohjeet tältä sivulta.

Vinkkejä opintopiirien toteutukseen senioriryhmille

Opintopiiri on vuorovaikutukseen ja vertaisuuteen perustuva opiskelun muoto. Opintopiirissä osallistujat ovat tasavertaisia keskustelijoita sekä aktiivisia tiedon etsijöitä ja jakajia. Asiantuntijan tai opettajan sijaan ryhmä tarvitsee ohjaajan tai vastuuhenkilön, joka huolehtii käytännön järjestelyistä ja kannustavasta ilmapiiristä.

Opintopiirin voi järjestää aiheesta kuin aiheesta, kasvotusten tai etänä verkossa tai näiden yhdistelmänä. Se sopii mainiosti myös uusien digitaitojen – sovellusten, laitteiden tai laajempien ilmiöiden – opetteluun esimerkiksi järjestöissä tai muissa yhteisöissä.

Opintopiirin suunnittelu

Aihe ja tavoitteet

  • Valitse ajankohtainen tai muuten kiinnostava aihe
  • Kartoita taustamateriaaleja ja eri näkökulmia
  • Pohdi opintopiirille laajempi tavoite
    Tarkemmat tavoitteet ja suunnitelmat on hyvä tehdä yhdessä, kun ryhmä on kasassa

Kohderyhmä

  • Aiheesta kiinnostuneet, keskusteluhaluiset ja tapaamisiin sitoutuneet osallistujat
  • Tarvitaanko tiettyä osaamista?
  • Erilaiset osallistujat rikastuttavat ryhmää
  • Ryhmäkoko vaikuttaa osallistujien aktiivisuuteen ja luottamuksen rakentumiseen
  • 6-12 henkilön ryhmässä on tilaa keskustella

Paikka

  • Kasvotusten kirjastossa tai muussa maksuttomassa tilassa
  • Etänä verkossa

Ajankohta

  • Säännöllisiin aikoihin ja ennalta sovittuun jaksoon on helpompi sitoutua
  • Esim. 5 kertaa, maanantaisin, 1,5 tuntia kerrallaan
  • Opintopiiri voi jatkua pidempäänkin, mutta yhteisiä tavoitteita kannattaa tarkistaa säännöllisesti

Kutsu ja ilmoittautuminen

Tiivistä oleelliset asiat selkeäksi kutsuksi. Pohdi, mitä tietoja tarvitset ilmoittautujilta. Onko aiheen (tai esim. etätoteutuksen) kannalta tärkeää, että osallistujilla on jotain tiettyä osaamista? Jos epäilet, että halukkaita osallistujia on enemmän kuin paikkoja, mieti priorisoitko nopeaa ilmoittautumista, kokemusta tai esimerkiksi kiinnostuksen kohteita.

Muista kysyä näistä jo ilmoittautumisen yhteydessä. Tärkeintä on löytää joukko aiheesta kiinnostuneita, ryhmään sitoutuneita osallistujia!

Ohjaajan tärkeimmät tehtävät

Ohjaajana tai vastuuhenkilönä voi toimia yhtä hyvin vapaaehtoinen kuin työntekijä. Tehtäviä voi jakaa myös useammalle henkilölle.

Ennen opintopiirin alkua

  • Opintopiirin alustava suunnittelu
  • Tilavarausten tekeminen (tapaamiset kasvokkain) tai
  • Etäkokousohjelman valinta ja osallistumislinkit (etätapaamiset)
  • Kutsujen lähettäminen
  • Ilmoittautumiset, osallistujien valinta ja alkuinfo

Yhteyshenkilönä

  • Materiaalien jakaminen
  • Yhteenvedot ja muistiot
  • Mahdolliset muistutusviestit

Ryhmässä

  • Ylläpidä keskustelua
  • Kannusta kaikkia osallistumaan
  • Ole vertainen, kanssaopiskelija
  • Luo innostavaa ja luottamuksellista ilmapiiriä

Yhdessä osallistujien kanssa

  • Tarkemmat sisällöt ja tavoitteet
  • Ryhmän säännöt ja toimintatavat
  • Vastuunjako (tiedonhaku, esittelyvuorot jne.)

Vinkkejä ohjaajalle

Tue vertaisoppimista

Pyri välttämään opettajan roolia, vaikka olisitkin aktiivinen. Osallistu vertaisena ja suuntaa kysymykset koko ryhmälle, esimerkiksi: ”Osaisiko joku teistä vastata tähän?” Jos keskustelu ajautuu sivupoluille, ohjaa se takaisin asiaan. Kannusta osallistujia ottamaan vastuuta, tukemaan muita, jakamaan lisämateriaalia ja ideoimaan sisältöjä.

Keskustelua aktivoivia kysymyksiä

Haluaisiko joku jakaa omia ajatuksiaan aiheesta? Mikä herätti kiinnostusta tai mietitytti eniten? Osaako joku vinkata aiheeseen liittyvää lisämateriaalia? Mihin aiheeseen toivoisit meidän perehtyvän vielä tarkemmin yhdessä?

Tapaamisten aloitukset ja päätökset

Aloitukset: Yleiset kuulumiset, odotukset kyseiselle kerralle tai mielessä olevat ajankohtaiset vinkit. Lopetukset: Lyhyt yhteenveto. Sopikaa yhdessä seuraavan kerran aiheet ja vastuuvuorot. Pikapalaute: mikä onnistui, minkä voisi tehdä seuraavalla kerralla toisin, toiveet ensi kerralle? Huolehdi, että jokainen saa sanoa jotain.

Lisää opintopiirien järjestämisestä voi lukea Suomen eOppimiskeskus ry / Opintopiirin ohjaamisen ABC.

Piirroskuvassa kolme senioria, joilla älypuhelimet, puhekuplissa ? ja !

Haku