Tiedote: Yhden luukun palvelu seniorien digitaitojen tueksi aukeaa

Uusi maksuton ja valtakunnallinen etäopastuspalvelu senioreille aukeaa maanantaina 6.3. klo 10. Yhden luukun palvelusta seniorit saavat apua digitaitojen opetteluun, opastusta digipulmien ratkaisuun ja neuvontaa muihin digiasioihin. Etäopastuspalvelu on Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnan rakentama ja opastajina toimivat yhteistyökumppaneiden luotettavat vapaaehtoiset vertaisopastajat, jotka yleensä ovat senioreita itsekin.

SeniorSurfin etäopastuksessa opastuspyynnön voi tehdä helposti yhdellä verkkolomakkeella tai soittamalla puhelinpalveluun. Asuinpaikalla ei ole väliä, sillä opastus tapahtuu puhelimitse tai tietokoneen välityksellä, tarvittavia ohjelmia käyttäen. Etäopastusta voi pyytää verkkolomakkeella osoitteessa www.etäopastus.fi tai puhelimitse maanantaisin ja torstaisin klo 10–12 numerossa 044 7007 101 (hinta pvm/mpm).

”Etänä tapahtuvaa opastusta ei kannata jännittää. Se on luotettavaa, turvallista ja rauhallista. Opastuksissa edetään opastettavien tahdissa eikä kaikkea tarvitse osata valmiiksi”, kertoo palvelua rakentanut Emmaleena Niemi Vanhustyön keskusliitosta. ”Seniorien digiosallisuutta vahvistetaan parhaiten kasvattamalla digitaitoja”, jatkaa Niemi.

Palvelua on kehitetty alusta lähtien yhdessä seniori-ikäisten vertaisopastajien ja asiakaskehittäjien sekä pitkään digiopastusta järjestäneiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Palvelua ovat olleet kehittämässä Vanhustyön keskusliiton kanssa ENTER ry, ATK Seniorit Mukanetti ry, Seniorien ATK-yhdistys Savonetti ry, Joen Severi ry, HelsinkiMissio ry sekä Eläkkeensaajien keskusliitto ry:n Verkosta virtaa -toiminta. Pääyritysyhteistyökumppanina toimii DNA, jonka kanssa vahvistetaan seniorien digitaalista yhdenvertaisuutta.