Opintopiirit
SeniorSurfin järjestämät opintopiirit tarjoavat uusia keinoja ajankohtaisten digiaiheiden käsittelyyn senioreiden parissa toimiville vapaaehtoisille, järjestöille ja muille tahoille. Tuotamme aineistoa ja jaamme vinkkejä, jotka toivottavasti innostavat muitakin järjestämään omia digiosaamista kehittäviä opintopiirejä matalalla kynnyksellä. Tältä sivulta löydät
- Syksyn 2024 opintopiiri ”Tietoturva ja digihuijaukset”
- Kooste opintopiiristä ”Tekoälyä senioreille” (kevät 2024)
- Opas opintopiirin järjestäjälle
Tietoturva ja digihuijaukset (syksy 2024)
Marraskuussa 2024 järjestetyn opintopiirin tavoitteena oli syventyä osallistujien toivomiin tietoturvan osa-alueisiin ja saada lisää varmuutta turvallisempaan digin käyttöön niin digiopastajana kuin omassa arjessa. Opintopiirin suunnittelussa hyödynnettiin yhteistyötä Kuluttajaliiton Huijausinfon kanssa.
Kooste opintopiiristä on tulossa tälle sivulle.
Tekoälyä senioreille (kevät 2024)
Keväällä 2024 järjestimme ensimmäisen digiopastajien opintopiirin, jonka aiheena oli tekoäly. Tavoitteena oli yhdessä tutustua tekoälyn mahdollisuuksiin ja oppia lisää siitä, miten tekoälyä voi hyödyntää digiopastajana tai seniorien omassa arjessa. Osallistujat saivat itse valita, mihin teemoihin opintopiirissä keskitytään. Osallistujat testasivat eri sovellusten käyttöä ja keskustelivat myös tekoälyn yhteiskunnallisista ja eettisistä näkökulmista. Kooste opintopiirin tuotoksista on vapaasti eri toimijoiden hyödynnettävissä ja muokattavissa, lähde mainiten (CC BY -lisenssi).
Opas: Opintopiirin järjestäminen
Kiinnostaako oman opintopiirin toteuttaminen? Mitä opintopiirin suunnittelussa tulisi ottaa huomioon? Lataa alla oleva opas tai lue ohjeet tältä sivulta.
Vinkkejä opintopiirien toteutukseen senioriryhmille
Opintopiiri on vuorovaikutukseen ja vertaisuuteen perustuva opiskelun muoto. Opintopiirissä osallistujat ovat tasavertaisia keskustelijoita sekä aktiivisia tiedon etsijöitä ja jakajia. Asiantuntijan tai opettajan sijaan ryhmä tarvitsee ohjaajan tai vastuuhenkilön, joka huolehtii käytännön järjestelyistä ja kannustavasta ilmapiiristä.
Opintopiirin voi järjestää aiheesta kuin aiheesta, kasvotusten tai etänä verkossa tai näiden yhdistelmänä. Se sopii mainiosti myös uusien digitaitojen – sovellusten, laitteiden tai laajempien ilmiöiden – opetteluun esimerkiksi järjestöissä tai muissa yhteisöissä.
Opintopiirin suunnittelu
Aihe ja tavoitteet
- Valitse ajankohtainen tai muuten kiinnostava aihe
- Kartoita taustamateriaaleja ja eri näkökulmia
- Pohdi opintopiirille laajempi tavoite
Tarkemmat tavoitteet ja suunnitelmat on hyvä tehdä yhdessä, kun ryhmä on kasassa
Kohderyhmä
- Aiheesta kiinnostuneet, keskusteluhaluiset ja tapaamisiin sitoutuneet osallistujat
- Tarvitaanko tiettyä osaamista?
- Erilaiset osallistujat rikastuttavat ryhmää
- Ryhmäkoko vaikuttaa osallistujien aktiivisuuteen ja luottamuksen rakentumiseen
- 6-12 henkilön ryhmässä on tilaa keskustella
Paikka
- Kasvotusten kirjastossa tai muussa maksuttomassa tilassa
- Etänä verkossa
Ajankohta
- Säännöllisiin aikoihin ja ennalta sovittuun jaksoon on helpompi sitoutua
- Esim. 5 kertaa, maanantaisin, 1,5 tuntia kerrallaan
- Opintopiiri voi jatkua pidempäänkin, mutta yhteisiä tavoitteita kannattaa tarkistaa säännöllisesti
Kutsu ja ilmoittautuminen
Tiivistä oleelliset asiat selkeäksi kutsuksi. Pohdi, mitä tietoja tarvitset ilmoittautujilta. Onko aiheen (tai esim. etätoteutuksen) kannalta tärkeää, että osallistujilla on jotain tiettyä osaamista? Jos epäilet, että halukkaita osallistujia on enemmän kuin paikkoja, mieti priorisoitko nopeaa ilmoittautumista, kokemusta tai esimerkiksi kiinnostuksen kohteita.
Muista kysyä näistä jo ilmoittautumisen yhteydessä. Tärkeintä on löytää joukko aiheesta kiinnostuneita, ryhmään sitoutuneita osallistujia!
Ohjaajan tärkeimmät tehtävät
Ohjaajana tai vastuuhenkilönä voi toimia yhtä hyvin vapaaehtoinen kuin työntekijä. Tehtäviä voi jakaa myös useammalle henkilölle.
Ennen opintopiirin alkua
- Opintopiirin alustava suunnittelu
- Tilavarausten tekeminen (tapaamiset kasvokkain) tai
- Etäkokousohjelman valinta ja osallistumislinkit (etätapaamiset)
- Kutsujen lähettäminen
- Ilmoittautumiset, osallistujien valinta ja alkuinfo
Yhteyshenkilönä
- Materiaalien jakaminen
- Yhteenvedot ja muistiot
- Mahdolliset muistutusviestit
Ryhmässä
- Ylläpidä keskustelua
- Kannusta kaikkia osallistumaan
- Ole vertainen, kanssaopiskelija
- Luo innostavaa ja luottamuksellista ilmapiiriä
Yhdessä osallistujien kanssa
- Tarkemmat sisällöt ja tavoitteet
- Ryhmän säännöt ja toimintatavat
- Vastuunjako (tiedonhaku, esittelyvuorot jne.)
Vinkkejä ohjaajalle
Tue vertaisoppimista
Pyri välttämään opettajan roolia, vaikka olisitkin aktiivinen. Osallistu vertaisena ja suuntaa kysymykset koko ryhmälle, esimerkiksi: ”Osaisiko joku teistä vastata tähän?” Jos keskustelu ajautuu sivupoluille, ohjaa se takaisin asiaan. Kannusta osallistujia ottamaan vastuuta, tukemaan muita, jakamaan lisämateriaalia ja ideoimaan sisältöjä.
Keskustelua aktivoivia kysymyksiä
Haluaisiko joku jakaa omia ajatuksiaan aiheesta? Mikä herätti kiinnostusta tai mietitytti eniten? Osaako joku vinkata aiheeseen liittyvää lisämateriaalia? Mihin aiheeseen toivoisit meidän perehtyvän vielä tarkemmin yhdessä?
Tapaamisten aloitukset ja päätökset
Aloitukset: Yleiset kuulumiset, odotukset kyseiselle kerralle tai mielessä olevat ajankohtaiset vinkit. Lopetukset: Lyhyt yhteenveto. Sopikaa yhdessä seuraavan kerran aiheet ja vastuuvuorot. Pikapalaute: mikä onnistui, minkä voisi tehdä seuraavalla kerralla toisin, toiveet ensi kerralle? Huolehdi, että jokainen saa sanoa jotain.
Lisää opintopiirien järjestämisestä voi lukea Suomen eOppimiskeskus ry / Opintopiirin ohjaamisen ABC.