Opintopiirit
Opintopiiri on vuorovaikutukseen ja vertaisuuteen perustuva opiskelun muoto. Opintopiirissä osallistujat ovat tasavertaisia keskustelijoita sekä aktiivisia tiedon etsijöitä ja jakajia. Asiantuntijan tai opettajan sijaan ryhmä tarvitsee ohjaajan tai vastuuhenkilön, joka huolehtii käytännön järjestelyistä ja kannustavasta ilmapiiristä.
Opintopiirin voi järjestää aiheesta kuin aiheesta, kasvotusten tai etänä verkossa tai näiden yhdistelmänä. Se sopii mainiosti myös uusien digitaitojen – sovellusten, laitteiden tai laajempien ilmiöiden – opetteluun esimerkiksi järjestöissä tai muissa yhteisöissä.
Tältä sivulta löydät SeniorSurfin kokoamaa aineistoa ja vinkkejä, jotka toivottavasti innostavat järjestämään digiosaamista kehittäviä opintopiirejä matalalla kynnyksellä. Alempana sivulta löydät:
Opas opintopiirin järjestäjälle
SeniorSurfin opintopiirit digiopastajille
SeniorSurf järjestää opintopiirejä senioreiden parissa toimiville vapaaehtoisille. Opintopiirin tarkoituksena on tarjota uusi vertaisoppimisen muoto ja inspiraatiota ajankohtaisten digiaiheiden käsittelyyn. SeniorSurf kutsuu osallistujat kokoon ja toimii opintopiirin ohjaajana, mutta tiedon kerääjinä ja jakajina toimivat osallistujat itse. Tutustu tulevaan opintopiiriin tai aiemmista opintopiireistä tehtyihin koosteisiin:
- Kevään 2025 opintopiiri: Hyvä, paha some
- Kooste opintopiiristä ”Tietoturva ja digihuijaukset”
- Kooste opintopiiristä ”Tekoälyä senioreille”
Kevään 2025 opintopiiri – ilmoittaudu
Kevään 2025 opintopiiri järjestetään huhtikuussa ja sen aiheena on sosiaalinen media. Tutustutaan vanhoihin ja uusiin some-kanaviin, pohditaan niiden eroja, turvallisuusnäkökulmia, algoritmeja, uhkia ja mahdollisuuksia – sellaisia näkökulmia, jotka osallistujia kiinnostavat.
Aika: keskiviikkoisin 2.4. – 23.4. klo13-14.30. Opintopiiri on neljän kerran kokonaisuus.
Paikka: Teams
Ilmoittautuminen alkaa maanantaina 10.3. klo 9.00 tästä linkistä.
Opintopiiriin otetaan korkeintaan 12 osallistujaa.
Kooste opintopiiristä: Tietoturva ja digihuijaukset
Marraskuussa 2024 järjestetyn opintopiirin tavoitteena oli syventyä osallistujien toivomiin tietoturvan osa-alueisiin ja saada lisää varmuutta turvallisempaan digin käyttöön niin digiopastajana kuin omassa arjessa. Keskustelumuistiinpanoista ja jaetuista aineistovinkeistä on koottu alla oleva yhteenveto, jonka sisältönä on Tietoturvan eri osa-alueet, Huijausten tunnistaminen, Tekoäly huijauksissa, Verkkokauppojen ja maksamisen turvallisuus, Tunnistautumisen eri tavat, Digilaitteiden suojaaminen ja Kuinka ottaa huijaus puheeksi. Kooste on vapaasti eri toimijoiden hyödynnettävissä ja muokattavissa, lähde mainiten (CC BY -lisenssi).
Kooste opintopiiristä: Tekoälyä senioreille
Keväällä 2024 järjestimme ensimmäisen digiopastajien opintopiirin, jonka aiheena oli tekoäly. Tavoitteena oli yhdessä tutustua tekoälyn mahdollisuuksiin ja oppia lisää siitä, miten tekoälyä voi hyödyntää digiopastajana tai seniorien omassa arjessa. Osallistujat saivat itse valita, mihin teemoihin opintopiirissä keskitytään. Osallistujat testasivat eri sovellusten käyttöä ja keskustelivat myös tekoälyn yhteiskunnallisista ja eettisistä näkökulmista. Kooste opintopiirin tuotoksista on vapaasti eri toimijoiden hyödynnettävissä ja muokattavissa, lähde mainiten (CC BY -lisenssi).
Opas: Opintopiirin järjestäminen
Kiinnostaako oman opintopiirin toteuttaminen? Mitä opintopiirin suunnittelussa tulisi ottaa huomioon? Lataa alla oleva opas tai lue ohjeet tältä sivulta.
Opintopiirin suunnittelu
Aihe ja tavoitteet
- Valitse ajankohtainen tai muuten kiinnostava aihe
- Kartoita taustamateriaaleja ja eri näkökulmia
- Pohdi opintopiirille laajempi tavoite
Tarkemmat tavoitteet ja suunnitelmat on hyvä tehdä yhdessä, kun ryhmä on kasassa
Kohderyhmä
- Aiheesta kiinnostuneet, keskusteluhaluiset ja tapaamisiin sitoutuneet osallistujat
- Tarvitaanko tiettyä osaamista?
- Erilaiset osallistujat rikastuttavat ryhmää
- Ryhmäkoko vaikuttaa osallistujien aktiivisuuteen ja luottamuksen rakentumiseen
- 6-12 henkilön ryhmässä on tilaa keskustella
Paikka
- Kasvotusten kirjastossa tai muussa maksuttomassa tilassa
- Etänä verkossa
Ajankohta
- Säännöllisiin aikoihin ja ennalta sovittuun jaksoon on helpompi sitoutua
- Esim. 5 kertaa, maanantaisin, 1,5 tuntia kerrallaan
- Opintopiiri voi jatkua pidempäänkin, mutta yhteisiä tavoitteita kannattaa tarkistaa säännöllisesti
Kutsu ja ilmoittautuminen
Tiivistä oleelliset asiat selkeäksi kutsuksi. Pohdi, mitä tietoja tarvitset ilmoittautujilta. Onko aiheen (tai esim. etätoteutuksen) kannalta tärkeää, että osallistujilla on jotain tiettyä osaamista? Jos epäilet, että halukkaita osallistujia on enemmän kuin paikkoja, mieti priorisoitko nopeaa ilmoittautumista, kokemusta tai esimerkiksi kiinnostuksen kohteita.
Muista kysyä näistä jo ilmoittautumisen yhteydessä. Tärkeintä on löytää joukko aiheesta kiinnostuneita, ryhmään sitoutuneita osallistujia!
Ohjaajan tärkeimmät tehtävät
Ohjaajana tai vastuuhenkilönä voi toimia yhtä hyvin vapaaehtoinen kuin työntekijä. Tehtäviä voi jakaa myös useammalle henkilölle.
Ennen opintopiirin alkua
- Opintopiirin alustava suunnittelu
- Tilavarausten tekeminen (tapaamiset kasvokkain) tai
- Etäkokousohjelman valinta ja osallistumislinkit (etätapaamiset)
- Kutsujen lähettäminen
- Ilmoittautumiset, osallistujien valinta ja alkuinfo
Yhteyshenkilönä
- Materiaalien jakaminen
- Yhteenvedot ja muistiot
- Mahdolliset muistutusviestit
Ryhmässä
- Ylläpidä keskustelua
- Kannusta kaikkia osallistumaan
- Ole vertainen, kanssaopiskelija
- Luo innostavaa ja luottamuksellista ilmapiiriä
Yhdessä osallistujien kanssa
- Tarkemmat sisällöt ja tavoitteet
- Ryhmän säännöt ja toimintatavat
- Vastuunjako (tiedonhaku, esittelyvuorot jne.)
Vinkkejä ohjaajalle
Tue vertaisoppimista
Pyri välttämään opettajan roolia, vaikka olisitkin aktiivinen. Osallistu vertaisena ja suuntaa kysymykset koko ryhmälle, esimerkiksi: ”Osaisiko joku teistä vastata tähän?” Jos keskustelu ajautuu sivupoluille, ohjaa se takaisin asiaan. Kannusta osallistujia ottamaan vastuuta, tukemaan muita, jakamaan lisämateriaalia ja ideoimaan sisältöjä.
Keskustelua aktivoivia kysymyksiä
Haluaisiko joku jakaa omia ajatuksiaan aiheesta? Mikä herätti kiinnostusta tai mietitytti eniten? Osaako joku vinkata aiheeseen liittyvää lisämateriaalia? Mihin aiheeseen toivoisit meidän perehtyvän vielä tarkemmin yhdessä?
Tapaamisten aloitukset ja päätökset
Aloitukset: Yleiset kuulumiset, odotukset kyseiselle kerralle tai mielessä olevat ajankohtaiset vinkit. Lopetukset: Lyhyt yhteenveto. Sopikaa yhdessä seuraavan kerran aiheet ja vastuuvuorot. Pikapalaute: mikä onnistui, minkä voisi tehdä seuraavalla kerralla toisin, toiveet ensi kerralle? Huolehdi, että jokainen saa sanoa jotain.
Lisää opintopiirien järjestämisestä voi lukea Suomen eOppimiskeskus ry / Opintopiirin ohjaamisen ABC.
