Hyppää sisältöön

Vinkit senioreille digituotteiden ostotilanteisiin

Kaupan tekeminen on yhteistyötä – siinä on aina mukana ainakin kaksi osapuolta: sinä asiakkaana ja myyjä. Asiakkaan velvollisuutena on kertoa omat tarpeensa kyseistä laitetta tai palvelua ajatellen. Asiakkaan ei tarvitse olla kyseisen alan asiantuntija.
Myyjällä puolestaan on velvollisuus kertoa selkeästi, mitä hän on tarjoamassa.

Muista asiakkaana:

  1. Kerro, millaiseen käyttöön tuotetta tarvitset.
    Myyjän on helpompi löytää sinulle sopiva tuote tai palvelu, kun hänellä on mahdollisimman hyvä käsitys tarpeistasi ja tilanteestasi. Sinun ei tarvitse liioitella tai vähätellä omaa osaamista tai tarvetta.
  2. Kysy aina uudestaan, jos et ymmärrä.
    Ei ole tyhmyyttä myöntää, että kaikkea ei tiedä ennestään. Myyjälle on usein hyödyksi tietää, mikä vaatii tarkennusta – silloin hän voi palvella paremmin. Jos myyjä käyttää termejä, joita et ymmärrä, pyydä selittämään asia toisin.
  3. Selvitä , mitä tuotteen käyttö vaatii.
    Toimiiko laite ilman internetiä? Tarvitseeko se älypuhelimen tai tietyntyyppisen liittymän? On hyvä tietää, mitä käyttö edellyttää – näin vältytään yllätyksiltä. Myös kuukausimaksujen tai muiden lisäkustannusten mahdollisuus kannattaa kysyä.
  4. Mieti tuotteen elinkaarta – ei vain hintaa
    Tarjouksessa oleva laite saattaa houkutella hinnallaan. Digilaitteet kuitenkin voivat vanheta yllättävän nopeasti. Kysy myyjältä, miten kauan tuotteeseen on luvattu ohjelmisto- ja/tai laitepäivityksiä, jotka vaikuttavat tuotteen käyttöaikaan. Joskus hieman kalliimpi laite voi kestää käytössä selvästi pidempään. Tarvittaessa kysy myös, miten vanha laite kierrätetään.
  5. Kirjaa ylös olennaiset tiedot
    Uuden laitteen tai palvelun mukana voi tulla tunnuksia, koodeja ja salasanoja. Pyydä tarvittaessa myyjää kirjoittamaan tärkeät asiat paperille tai kirjaa ne itsellesi ylös johonkin, josta ne löytyvät myöhemmin helposti.
  6. Tee ostopäätös rauhassa – pyydä tarvittaessa apua
    Harkitse rauhassa ennen ostopäätöstä. Joskus tarjolla on useita hyvin samankaltaisia vaihtoehtoja. Silloin voi olla hyödyllistä vertailla laitteita tai palveluita eri kaupoissa tai kysyä neuvoa henkilöltä, jolla on kokemusta. Myös netissä on vertailusivustoja ja keskustelupalstoja, jotka voivat auttaa. Jos jokin tuntuu liian hyvältä ollakseen totta tai kiirehdityltä, on lupa ottaa aikalisä.
  7. Varmista, että tiedät mistä saat tukea myöhemmin
    Uuden laitteen tai palvelun käyttöönotto voi joskus vaatia harjoittelua. On tärkeää, että tiedät mistä saat apua, jos et myöhemmin osaa tai muista jotain. Kysy myyjältä, onko laitteeseen tai palveluun saatavilla ohjeita, tukea tai opastusta. Tarvittaessa voit myös kääntyä esimerkiksi paikallisen digituen tai kirjaston puoleen.
Piirroskuva tietokone, tabletti ja puhelin

Haku