Hyppää sisältöön

Verkkopankit ja mobiilipankit

Verkkopankit ja mobiilipankit
Julkaistu 19.10.2023 (päivitetty 30.10.2024)

Verkkopankin avulla hoidat päivittäiset pankkiasiasi itselle sopivana ajankohtana, säästät aikaa ja rahaa.

Verkkopankin avulla hoidat päivittäiset pankkiasiasi itselle sopivana ajankohtana, säästät aikaa ja rahaa. Pankkitunnuksilla kirjaudut myös moniin sähköisiin palveluihin ja maksat verkkokaupoissa ostoksesi. Ohjeita ja opastusta on saatavilla!

Tähän oppaaseen on koottu pankkikohtaisesti

  • Pankin www-osoite, joka kirjoitetaan selaimen osoiteriville. Voit tallentaa sen myös kirjanmerkkeihin. Älä käytä Google-hakua tai sähköpostiin tulleita linkkejä, sillä ne voivat viedä sinut huijaussivuille
  • Pankin oma mobiilipankkisovellus on turvallisin tapa käyttää verkkopankkia mobiililaitteella
  • Tunnistautumistavat, jotka vaihtelevat pankkikohtaisesti
  • Tärkeimmät ohjesivut ja asiakaspalvelunumerot

Huomioitavaa verkkopankin opastamiseen liittyen

  • Pankista voi pyytää henkilökohtaista opastusta verkkopankin käyttöön
  • Jos opastat toista tai pyydät apua verkkopankin käytössä, muista että pankkitunnuksia ei saa antaa tai näyttää toisille. Henkilön tulee itse kirjautua palveluun. Lisätietoa: Digituen eettinen ohjeistus ja Finanssialan suositukset digiopastajille.
  • Jos henkilö ei kykene itsenäiseen asiointiin, läheiselle voi antaa käyttöoikeuden tilille tai hänet voi valtuuttaa valtakirjalla. Näistä voit kysyä omasta pankistasi
  • Edunvalvontavaltuutus on valtakirja, jolla valtuuttaja antaa läheiselle henkilölle oikeuden hoitaa asioitaan, kun itse ei siihen enää pysty. Edunvalvontavaltuutuksen myöntää DVV.

Maksukorttien sulkupalvelut

Jos maksukorttisi katoaa, varastetaan tai huomaat väärinkäytöksen, soita ensin sulkupalveluun. Sen jälkeen tee tarvittaessa rikosilmoitus.

Korttien sulkupalvelunumerot palvelevat 24h/vrk

  • Nordea, Handelsbanken, POP Pankki, S-Pankki, Säästöpankit, Ålandsbanken: p. 020 333
  • OP p. 0100 0555
  • Aktia p. 0800 0 2477
  • Danske Bank p. 0200 2585

Osuuspankki

https://www.op.fi/

Verkkopankki: Kirjaudu sisään oikeasta yläkulmasta.

Mobiilisovellus: OP Mobiili

Tunnistautuminen: Mobiiliavain (OP Mobiili) tai Avainlukulista

Hyödylliset oppaat löytyvät sivuilta:

Asiakaspalvelu

Senioreille ja erityistä tukea tarvitseville sekä heidän läheisilleen numero 010 252 9627 ma-pe klo 9–16. Puhelun hinta on 0,0835 euroa/puhelu + 0,167 euroa/minuutti.

Lähetä viesti asiakaspalveluun mobiili- tai verkkopankissa.

Sulkupalvelu 24h/vrk: p. 0100 0555 (pvm/mpm)


Nordea

https://www.nordea.fi/

Verkkopankki: Kirjaudu sisään oikeasta yläkulmasta.

Mobiilisovellus: Nordea Mobile Tunnistautuminen: Nordea ID -sovellus tai tunnuslukulaite

Hyödylliset oppaat löytyvät sivuilta:

Asiakaspalvelu

  • p. 0200 3000 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-20. Senioriasiakkaille oma palvelulinja, valitse numeronäppäimellä nolla.
  • Mobiilipankin kautta (Tuki-välilehti) voit soittaa ilman palvelumaksua ma-pe klo 8-20 ja la-su 10-16.
  • Sulkupalvelu 24h/vrk: p. 020 333 (pvm/mpm)

Danske Bank

www.danskebank.fi

Verkkopankki: Kirjaudu sisään oikeasta yläkulmasta.

Mobiilisovellus: Mobiilipankki FI – Danske Bank

Tunnistautuminen: Danske ID-sovellus tai tunnuslukulaite

Tukea arjen pankkiasiointiin

https://danskebank.fi/sinulle/asiakaspalvelu/apua-pankkiasiointiin

Asiakaspalvelu

  • Senioreille ja erityistä tukea tarvitseville asiakkaille oma palvelunumero 0200 25889 ma–pe 8-16 (pvm/mpm).
  • Lähetä viesti asiakaspalveluun mobiili- tai verkkopankissa.
  • Sulkupalvelu 24h/vrk: p. 0200 2585 (pvm/mpm)

Aktia

https://www.aktia.fi/

Verkkopankki: Selainsivun oikeassa yläkulmassa.

Mobiilisovellus: Aktia Mobiilipankki

Tunnistautuminen: Käyttäjätunnus ja salasana (verkkopankki), avainlukukortti, lisävahvistus tekstiviestillä

Ohjeita ja usein kysytyt kysymykset

https://www.aktia.fi/fi/usein-kysytyt-kysymykset/kategoria/digitaalinen-asiointi

https://www.aktia.fi/fi/turvallisuus

Asiakaspalvelu

  • ma–pe klo 8–18 p. 010 247 010
  • Sulkupalvelu 24h/vrk: p. 020 333 (pvm/mpm)

POP Pankki

https://www.poppankki.fi/

Verkkopankki ja muut palvelut: Kirjaudu sisään oikeasta yläkulmasta.

Mobiilisovellus: POP Mobiili

Tunnistautuminen: POP Avain -tunnuslukusovellus tai avaintunnuskortti + tekstiviestivahvistus

Ikäihmisen pankkipalvelut ja ohjeita

https://www.poppankki.fi/palvelut/elamantilanteet/ikaihmiselle

https://www.poppankki.fi/tutustu-pop-pankkiin/asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu

  • Konttorien yhteystiedot www.poppankki.fi/konttorihaku
  • Lähetä viesti verkkopankin tai POP Mobiilin kautta
  • Chat palvelee verkkosivuilla arkisin klo 9-18
  • Sulkupalvelu 24h/vrk: p. 020 333 (pvm/mpm)

S-Pankki

https://www.s-pankki.fi/

Verkkopankki: Kirjaudu sisään oikeasta yläkulmasta.

Mobiilisovellus: S-mobiili

Tunnistautuminen: S-mobiili ja QR-koodi tai Tunnuslukutaulukko ja tekstiviestivahvistus

Ohjeet verkkopankkiin ja S-mobiiliin

https://www.s-pankki.fi/fi/verkkopalvelut/verkkopankki

Asiakaspalvelu

  • ma–pe klo 9–16 p. 010 76 5800 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min). Vaatii tunnistautumisen.
  • Noin 80 asiakaspalvelupistettä Prismoissa, useimmissa Sokoksissa ja valikoiduissa S-marketeissa kautta maan.
  • Sulkupalvelu 24h/vrk: p. 020 333 (kortit), p. 09 6964 6820 (pankkitunnukset)

Säästöpankki

https://www.saastopankki.fi/

Verkkopankki: Kirjaudu sisään oikeasta yläkulmasta.

Mobiilisovellus: Säästöpankki mobiilipankki

Tunnistautuminen: Säästöpankki Tunnistus -sovellus tai avainlukukortti + lisävahvistus tekstiviestillä (vain verkkopankissa)

Usein kysytyt kysymykset

https://www.saastopankki.fi/fi-fi/asiakaspalvelu/ukk/usein-kysytyt-kysymykset

Asiakaspalvelu

  • ma–pe 8–20, la 10–14 p. 0100 5252 (pvm/mpm)
  • Sulkupalvelu 24h/vrk: p. 020 333 (pvm/mpm)

Ålandsbanken

https://www.alandsbanken.fi/

Verkkopankki: Kirjaudu sisään Internetkonttoriin oikeasta yläkulmasta.

Mobiilipankki: Ålandsbanken Finland

Tunnistautuminen: Ålandsbanken e-ID tai tunnuslukutaulukko1

Ohjeet/tärkeät sivut

https://www.alandsbanken.fi/pankkipalvelut/digitaaliset-palvelut

Asiakaspalvelu

  • ma-pe klo 08.30-18.00 p. 0204 292 920.
  • Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@alandsbanken.fi
  • Sulkupalvelut 24h/vrk: p. 020 333 (Kortit), p. 09 696 468 00 (Internetkonttorin sulku).

Julkaistu 19.10.2023 (päivitetty 30.10.2024)

Aiheeseen liittyvää

Loading...
Valitettavasti annetuilla ehdoilla ei löytynyt sisältöä :(

Haku