Selvitys: Digituen näkyvyydessä hyvinvointialueilla suuria eroja

SeniorSurfin tuore selvitys tarkastelee, miten hyvinvointialueet viestivät digituesta erityisesti ikäihmisten näkökulmasta. Tulokset osoittavat, että vaikka monilla alueilla on digitukea tarjolla, tiedon löydettävyydessä ja asiakasohjauksessa on merkittäviä eroja.
Selvityksessä arvioitiin 21 hyvinvointialueen ja Helsingin kaupungin verkkosivuja sekä asiakaspalvelua. Pisteytys perustui verkkosivujen käytettävyyteen ja digituen näkyvyyteen sekä asiakaspalvelun kykyyn ohjata asiakkaita digituen pariin. Yhteydenotot tehtiin helmikuussa 2025.
Tulosten mukaan 15 aluetta sai hyvän tai erinomaisen arvosanan, mutta seitsemän niistä jäi tyydyttävälle tai sitä heikommalle tasolle. Erityisesti chat-palveluiden laatu vaihteli: osassa asiakaspalvelijat osasivat ohjata asiakkaita tehokkaasti, kun taas toisissa tapauksissa asiakas jäi ilman tarvitsemaansa tietoa.
Verkkosivujen osalta havaittiin, että vain hieman yli puolet alueista mainitsi digituen selkeästi. Tietoa sivuilla on paljon, mutta halutun tiedon löytäminen vaatii käyttäjältä melkoisesti digitaitoja. Valtakunnallinen SeniorSurfin etäopastuspalvelu oli mainittu puolella verkkosivuista.
Selvitys korostaa, että digituen näkyvyys ja saavutettavuus ovat keskeisiä tekijöitä ikäihmisten digiosallisuuden edistämisessä. Hyvinvointialueiden tulisi panostaa selkeään viestintään ja asiakaspalvelun koulutukseen varmistaakseen, että kaikki asukkaat saavat tarvitsemansa tuen. Tutustu selvitykseen alla olevasta linkistä:
Digitaidot osana arjen toimintakykyä
”Digiklinikka, QR-koodi, aikataulu-, sää- ja uutissovellus. Kaikkien näiden käyttäminen ovat useimmille meistä arkista digitaalista toimintaa. Taskussa on älypuhelin, jolla voi koska tahansa tarkistaa bussiaikataulun tai lääkereseptit terveystiedoissa. Digitaalisten palveluiden käyttäminen perustuu digitaidoille, joiden osaamisoletus on viime vuosina vahvistunut entisestään.”
Sähköisten palveluiden arkipäiväistyminen osana sosiaali- ja terveyspalveluita innoitti myös Vanhustyön keskusliiton Ikävoimaa-koordinaatiohankkeen ohjelmakoordinaattorin Suvi Friedin kirjoittamaan aiheesta. Hän pohtii digitaitoja arkisen toimintakyvyn näkökulmasta blogissaan Digitaidot arjessa eli DADL – digital activities of daily living
SeniorSurfin vinkit selkeään viestintään
- Senioreillekin monipuolista tietoa verkkosivuille
Aktiiviset seniorit tarvitsevat myös arkea ja hyvinvointia tukevia sisältöjä, ei vain hoitoa koskevaa tietoa. - Digituki esiin helposti löydettäväksi osaksi verkkosivuja
Linkit paikallisten toimijoiden omille digitukisivulle auttavat asiakasta löytämään ajankohtaisen tiedon. Näin sivujen päivittäminen ei vie kohtuuttomasti aikaa. - Verkkosivujen selkeys
Kiinnitä huomiota sivujen käytettävyyteen ja selkeyteen. Löytyvätkö asiat helposti eri hakusanoilla ja onko tietoa sopiva määrä? - Huomioi asiakaspalvelussa yksilölliset tarpeet
Varmista, että asiakas saa juuri häntä hyödyttävän tiedon. Hyötyykö asiakas ohjevideoista vai palvelisiko etä- tai lähituki paremmin? - Tukea asiakaspalvelijoille
Onko työntekijöille tarjolla koulutusta ja ohjausta? Asiakaspalvelussa tarvitaan tietoa ja osaamista monesta eri asiasta. Ajantasaisilla ohjeistuksilla on merkitystä onnistuneessa asiakaskohtaamisessa.
Artikkelin kuva luotu tekoälyllä (ChatGPT)
(15.4.2025)