11.6.2025
Kohti ikäystävällistä ja eettistä myyntiä

Vanhustyön keskusliitto on laatinut ohjeiston ikäystävällisemmän ja eettisemmän myynnin edistämiseksi. Seniorit pitää kohdata erilaisissa myynti- ja ostotilanteissa aidosti arvostaen ja heitä kuunnellen. Ohjeisto tarjoaa konkreettisia periaatteita ja toimintatapoja, joita voi soveltaa monenlaisissa myyntiorganisaatioissa.
Ikäystävällisen myynnin ohjeiston kulmakivinä ovat kunnioitus, kuunteleminen, luotettavuus ja jatkuvuus. Myynnin haasteista on vuosien varrella puhuttu muun muassa digilaitteiden ja liittymien hankinnan yhteydessä. Monet seniorit kokevat esimerkiksi älypuhelimen ostotilanteen stressaavaksi, kun tekninen sanasto on vierasta tai valikoima on suurta. Lisäksi sopimusten kylkiäisenä tarjotaan erilaisia palveluita, joiden tarpeellisuus voi jäädä epäselväksi.
Lue koko tiedote Vanhustyön keskusliiton ePressistä.
Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta keskittyy valtakunnallisesti seniorien digiosallisuuden tukemiseen ja on tehnyt yhteistyötä DNA:n kanssa ikäystävällisen myynnin ohjeiston luomisessa.
Tutustu organisaatioille suunnattuun Ikäystävällisen myynnin ohjeistoon.
Kokemuksia digihankintojen toteutumisesta
Seniorien digiopastuksissa ratkotaan paitsi digilaitteiden käyttöön liittyviä pulmia, myös laitteiden hankintaan liittyviä kysymyksiä. Ei ole tavatonta, että opastajan kanssa yhdessä selvitellään operaattorin laskusta löytyviä ylimääräisiä liittymiä ja lisäpalveluita, joista henkilö ei ole ollut tietoinen. Myös julkisessa keskustelussa vastaavia uutisia nousee aika ajoin vastaan.
Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta selvitti kesällä 2022 seniorien kokemuksia digilaitteiden ja digipalvelujen hankintatilanteita koskien. Suurin osa vastaajista koki ostotilanteet luotettavina ja turvallisina, mutta kolmannes vastaajista oli sitä mieltä, että asiakkaan tarpeita ei huomioitu riittävästi tai että käytetty sanasto oli vaikeasti ymmärrettävää. Myös huoli omasta osaamisesta laitteen käyttöönottoon liittyen nousi esiin.
Kaupan tekeminen on aina yhteistyötä, jossa osapuolina ovat asiakas ja myyjä. Molemmilla on omat velvollisuutensa. Myyjän tehtävänä on olla tuotteen tai palvelun asiantuntija. Asiakkaan velvollisuutena on kertoa omat tarpeensa kyseistä laitetta tai palvelua ajatellen.
SeniorSurf on koonnut senioreille vinkit erityisesti digituotteiden ostotilanteisiin.
(11.6.2025)