Hyppää sisältöön

Digituelle uusi symboli?

Digituelle uusi symboli?

Maksutonta neuvontaa digilaitteiden ja –palveluiden käyttöön on nykyään saatavilla monista paikoista ympäri Suomen. Useasti apua tarvitsevat eivät kuitenkaan tiedä tällaisesta mahdollisuudesta tai että palvelulla on nimi: digituki, digiohjaus, tietotekniikkaopastus.

Digituki ei ole pelkkää laitetukea tai sähköisen asioinnin tukea, vaan siihen kuuluu monenlaista neuvontaa, rohkaisua ja monesti myös vertaistukea. Tavoitteena on, että jokaisella meistä olisi paremmat mahdollisuudet osallistua ja hyödyntää digitalisoituvan yhteiskunnan palveluita.

Digitukea eri kohderyhmille kehitetään valtakunnallisesti erittäin laajasti niin järjestöjen, erilaisten hankkeiden, kuntien kuin viranomaisten toimesta. Digi- ja väestötietovirasto ylläpitää digituen verkostoa ja kehittää mm. digituen yhteisiä toimintatapoja.

Miten sitten voisimme auttaa ihmisiä löytämään palvelun äärelle vielä paremmin? Ihmiset ovat tottuneet suunnistamaan vieraassakin kaupungissa erilaisten symbolien avulla. Ravintolat ja muut palvelut, avoin internet-yhteys tai esteettömät reitit löytyvät helpommin kartoista ja oppaista yhteisesti tunnettujen merkkien ansiosta.

Olisiko siis aika saada käyttöön digituen symboli, joka auttaisi tekemään digitukea asiakkaille tutummaksi ja helpottaisi heitä suunnistamaan avun luokse?

Tilanne tällä hetkellä

Työstämme tällä hetkellä 29.8.-9.9.2022 välillä toteutetun asiakaskyselyn tuloksia. Kyselyyn saimme yhteensä 123 vastausta, joista 20 haastattelujen pohjalta. Kysely oli suuntaa antava eikä esillä olevista luonnoksista valita voittajaa sellaisenaan. Digituen uusi symboli tilataan graafikolta ja esitellään lokakuussa 2022.

Taustaa

Digituen symbolin kehittäminen on yksi DigiOn- ja VoimaProfi-hankkeiden järjestämän yhteisöpajan ryhmätöistä. Tässä digituen muutoskokeiluissa allekirjoittanut työryhmä pyrkii edistämään digituen löydettävyyttä viestinnällisin keinoin yhteistyössä eri tahojen kanssa.

Digituen löydettävyys on viestinnällinen haaste, jonka kanssa teemme jatkuvasti töitä. Asiakkaan polkua digipulmasta avun piiriin tulee kaikin tavoin selkeyttää ja mielestämme yhteinen, digitukea kuvastava symboli olisi tärkeä elementti tällä kartalla. Jokaisella on oikeus edistää omaa osallisuuttaan digitalisoituvassa yhteiskunnassamme!

Työryhmä:

Janne Haikka, Sininauhaliitto, Digiosallisuutta asunnottomille -hanke
Pirkko Kaarakainen, Espoon aikuissosiaalityö, kokemusasiantuntija
Mikko Koskela, Kela, asiakaspalveluyksikkö
Saara Lipponen, Espoon aikuissosiaalityö
Minna Martiskainen, Olarin seurakunta
Tuula Närvä, Kela, asiakkuusyksikkö
Hanna Rantala, Espoon kaupunki/Laurea-ammattikorkeakoulu
Susanna Saarvo, Laurea-ammattikorkeakoulu
Nina Ziessler, Vanhustyön keskusliitto, SeniorSurf-toiminta

Haku