Hyppää sisältöön

Blogi: Älä jää digipimentoon!

Blogi: Älä jää digipimentoon!

Seniori, ethän arkaile käyttää digilaitteita? Eiväthän digipalvelut jää käyttämättä siksi, ettet koe pärjääväsi niiden kanssa? Sinun ei tarvitse jäädä yksin digipulmiesi kanssa. Apua ja opastusta saa ja kannattaa pyytää! Tyhmiä kysymyksiä ei ole, kysy huoletta mikä ikinä pohdituttaakin.

Tietokoneista ja älylaitteista voi olla sinulle paljon iloa ja hyötyä. Digilaitteiden käyttäminen ei välttämättä aina luonnistu heti, mutta ei hätää. Kukaan meistä ei osaa laitteista kaikkea. Kysymällä, selvittämällä ja kokeilemalla moni asia ratkeaa. Uuden oppiminen tekee meille kaikille hyvää!

Mikä digituki tai digiopastus?

Digituella ja digiopastuksella tarkoitetaan käytännössä samaa asiaa. Molemmissa sinua autetaan henkilökohtaisesti tarvitsemasi digilaitteen tai -palvelun käytössä. Eri toimijat painottavat joskus erilaisia asioita. Viranomaiset saattavat opastaa pääasiassa juuri omien palveluidensa käytössä, kun taas vapaaehtoiset usein auttavat laitteiden peruskäytössä. Opastusta kannattaa kuitenkin aina kysyä, sillä digitukea antavat tahot osaavat yleensä ohjata sinut sopivimman tuen luokse.

Vapaaehtoisia digitukea antavia henkilöitä voidaan kutsua nettiopastajiksi, tietotekniikan vertaisopastajiksi tai vaikkapa tutoreiksi, mutta toiminnan tavoitteena on kuitenkin sama asia: digitaalisessa yhteiskunnassa tarvittavien taitojen opettelu.

Digitaalinen maailma muuttuu ja elää koko ajan, joten myös digituen sisältöjä ja löydettävyyttä täytyy kehittää samaan tahtiin. Digi- ja väestötietoviraston kokoama Digituen eettinen ohjeistus kokoaa yhteen digituen antamisen ja saamisen pääkohdat. Ohjeistuksen tavoitteena on edistää turvallista ja laadukasta digitukea, joka toteutetaan molempien osapuolten yhteisymmärryksessä.

Mistä digiopastusta voi saada?

Opastusta digilaitteiden ja -palveluiden käyttöön voi kysyä monesta paikasta. Viranomaisilla on velvollisuus neuvoa omien palveluiden käyttöä. Viranomaisten palveluista voi kysyä esimerkiksi Kansalaisneuvonnasta. Kansalaisneuvonta auttaa myös digituen löytämisessä. Pankeilta ja muilta palveluntarjoajilta kannattaa kysyä apua heidän omien palvelujensa käyttöön. Moni kunta järjestää digitukea yhdessä eri toimijoiden kanssa: kirjastot ovat monille tuttuja matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja, joissa saa apua ja tukea myös digiasioihin.

Järjestöjen tarjoama vertaistuellinen digiopastus saa opastettavilta paljon kiitosta ennen kaikkea kiireettömästä ja lämminhenkisestä auttamisesta. Vapaaehtoiset seniorit opastavat ikätovereitaan auttamisen ilosta ja oppiakseen itsekin samalla uusia digitaitoja. Heitä löytää esimerkiksi kirjastoista ja palvelukeskuksista ympäri Suomen. Opastuspaikkoja on koottu SeniorSurf-opastuspaikkakartalle: seniorsurf.fi/opastuspaikat/.

Uutena palveluna maaliskuussa 2023 on käynnistynyt senioreille suunnattu maksuton ja valtakunnallinen etäopastuspalvelu. Palvelusta voit pyytää etäopastusta vapaaehtoisilta vertaisopastajilta puhelimitse tai verkkolomakkeen kautta: seniorsurf.fi/etaopastus/.

Digitaitoja kannattaa kartuttaa muutenkin aktiivisesti. Esimerkiksi kansalaisopistot tarjoavat tietotekniikan peruskursseja, ja itseopiskeluun hyödynnettävää hyvää aineistoa löytyy esimerkiksi Ylen Digitreeneistä ja SeniorSurfin materiaalipankista.

Älä siis jää digipimentoon. Tartu rohkeasti digilaitteisiin ja opettele pikkuhiljaa hyödyntämään niitä arjessasi. Digilaite on hyvä apuväline moneen mukavaan arjen asiaan!

Älä jää digipimentoon -video on Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnan tuottama. Videota saa mielellään näyttää erilaisissa senioreille suunnatuissa tilaisuuksissa. Videota on esitetty keväällä 2023 myös Ylen kanavilla.

Kirjoittaja:
Tiina Etelämäki
Vanhustyön keskusliitto, SeniorSurf

(13.3.2023)

Haku