Hyppää sisältöön

Lisätietoa etäopastuspalvelusta

Tältä sivulta löydät lisätietoa etäopastuspalvelusta, sen vapaaehtoisista sekä yhteistyökumppaneista.

SeniorSurfin etäopastus on rakennettu yhdessä yhteistyökumppanien kanssa yhteiskehittämisen periaattein. Kumppaneiden työntekijät sekä vapaaehtoiset ovat olleet kehitystyössä mukana alusta lähtien. Etäopastuksen yhteistyökumppanit tavoittelevat kanssamme samaa lopputulemaa: digiopastuksen saatavuus paranee valtakunnallisesti senioreille suunnatun yhden luukun palvelun kautta.

Katso SeniorSurfin etäopastuksen esittelyvideo, jolla kerrotaan tarkemmin palvelun toiminnasta.

Onko palvelu maksullinen?

Opastus on asiakkaalle maksutonta. Ainoastaan opastuspyynnön jättäminen puhelimitse palvelun puhelinnumeroon 044 700 7101 maksaa liittymätyypistä riippuen normaalin paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

Varinainen opastuspuhelu tulee opastajalta asiakkaalle, jolloin puhelu on asiakkaalle ilmainen.

Palvelun opastajat ovat eri organisaatioiden vapaaehtoisia vertaisopastajia, ja palvelun kustannuksista vastaa Vanhustyön keskusliitto.

 

Miten nopeasti opastusta on saatavilla?

Pyrimme vastaamaan opastuspyyntöihin niin pian kuin mahdollista.

Yleensä opastaja on yhteydessä asiakkaaseen jo samana tai seuraavana arkipäivänä.
Jos opastuksella on kiire, se kannattaa mainita opastuspyyntölomakkeella avoin kuvaus -kentässä tai puhelimessa pyyntöä tehdessä.

Jos et saa viestiä etäopastuspalvelusta seitsemän (7) päivän kuluessa, ole yhteydessä SeniorSurfiin sähköpostitse, seniorsurf@vtkl.fi.  Otathan huomioon, että käsittelemme opastuspyyntöihin liittyviä viestejä pääosin arkisin.

Voit halutessasi myös antaa palautetta palvelusta tai mahdollisista häiriöistä sen toiminnassa SeniorSurfin yleisellä palautelomakkeella.

 

Miten perun sovitun opastusajan? Entä opastuspyynnön?

Opastuspyynnön voi perua lähettämällä viestin sähköpostitse osoitteeseen seniorsurf@vtkl.fi tai tekstiviestin numeroon:

045 7395 9819. Jos olet jo sopinut opastusajan voit perua sen tekstiviestillä 045 7395 9818.

 

Miten opastus tapahtuu?

Kaikki opastukset alkavat puhelinsoitolla, ja puhelinkeskustelu on etäopastuksessa tärkein opastusmuoto. Tarpeen vaatiessa asiakkaaseen voidaan ottaa yhteys myös videopuhelulla tai etäyhteysohjelmalla.

Opastuksen tarkoituksena on, että opastettava tekee asiat itse. Opastajan tehtävänä on neuvoa, miten asia tehdään, ja näyttää tarvittaessa esimerkkiä. Vain vaikeissa ongelmanratkaisutilanteissa opastaja voi opastettavan luvalla tehdä asioita hänen puolestaan.

Joissakin tilanteissa opastaja voi pyytää ottamaan etäyhteyden digilaitteeseen. Etäopastaja kertoo. milloin ja miksi etäyhteys on tarpeellinen. Useimmin käytetty yhteys on Windowsin pikatuki, joka on esiasennettu kaikkiin Windows 10- ja Windows 11 -koneisiin.

Etäyhteydellä opastaja pääsee näkemään digilaitteen samalla tavalla kuin asiakas. Opastaja voi myös jakaa oman laitteensa ruutunäkymän, ja näyttää esimerkin avulla, miten opastettava asia tehdään.

 

Miten etäyhteys toimii?

Opastuksissa käytetään joskus etäyhteysohjelmia. Windowsin pikatuki toimii Windows-järjestelmissä ja Teamviewer muissa järjestelmissä.

Windows pikatuki

  1. Kirjoita näytön alapalkin haku-kenttään Pikatuki ja valitse se tulosluettelosta. Jos haulla pikatuki ei löydy tuloksia, kirjoita pikaopastus.
  2. Hyväksy tietosuojakäytäntö pyydettäessä.
  3. Kirjoita Suojauskoodi avustajalta -ruutuun suojauskoodi ja valitse sitten Lähetä. Koodissa on 6 merkkiä kirjaimia ja numeroita. Saat koodin opastajalta, joka auttaa sinua.
  4. Varmista, että opastaja on lähettänyt etäyhteyspyynnön, ja hyväksy sitten pyyntö.
  5. Odota, että sinun ja opastajan laitteet muodostavat yhteyden.

Teamviewer (Mobiililaitteella esim. Samsung älypuhelin)

  1. Avaa linkki www.seniorsurf.fi/etä . Linkki avautuu suoraan sovelluskauppaan ja pyytää sinua asentamaan Teamviewer Quicksupport -sovelluksen.
  2. Valitse Asenna.
  3. Asennuksen jälkeen valitse Avaa.
  4. Kun avaat ohjelman, ruudulla näkyy 9-numeroinen tunnus. Tunnuksen avulla opastaja voi ottaa etäyhteyden koneellesi. Ilmoita 9-numeroinen tunnuksesi puhelimessa etäopastajalle yhteyden luomiseksi.
  5. Kun etäopastaja pyytää saada etäyhteyden koneellesi, tulee näkyviin teksti: ”Etunimi Sukunimi haluaa tarkastella ja ohja työpöytääsi. Sallitaanko?”
  6. Paina Salli-nappulaa.
  7. Opastus etähallinnalla voi alkaa.
  8. Voit milloin vain sulkea etäyhteyden painamalla rastia näyttösi oikeassa alakulmassa olevasta TeamViewer-ikkunasta.

Etäyhteydellä ei koskaan opasteta vahvaa tunnistautumista vaativia palveluita, esim. pankkipalvelut. Molemmat ohjelmat, sekä Windows pikatuki että Teamviewer, laittavat yhteyden automaattisesti tauolle, kun opastettavan koneella tehdään vahva tunnistautuminen.

Pankkipalveluita voidaan SeniorSurfin etäopastuksessa opastaa tarvittaessa puhelinyhteyden varassa. Käytännössä opastus tapahtuu siten, että opastaja ja opastettava, joilla on käytössä saman pankin verkkopalvelu, avaavat molemmat oman laitteensa ruudulle omilla tunnuksillaan verkkopankin istunnon. Opastaja voi näin kertoa helpommin, miten esimerkiksi laskun maksaminen onnistuu. Etäopastaja ei kuitenkaan opasta sähköisten palveluiden asiasisällössä esim. laina-asioissa tai Kelan hakemusten sisällöissä. Viranomaisilla (esim. Kela, poliisi), pankeilla ja sote-alan toimijoilla on velvollisuus antaa digitukea ja neuvoa asiakkaita oman palvelunsa käytössä.

 

Voinko käyttää palvelua, jos en ole yli 65-vuotias?

Palvelumme on ensisijaisesti suunniteltu senioreille (65+ v). Emme kuitenkaan estä alle 65-vuotiaiden opastuspyyntöjä, sillä opastuksen tarpeet eivät ole sidoksissa pelkästään ikään vaan myös elämäntilanteeseen. Keräämme ikätiedon opastuspyyntölomakkeella vapaaehtoisesti täytettävänä tietona.

Etäopastuspalvelusta voi pyytää opastusta myös seniorin digitukijana toimiva läheinen seniorin pulmien ratkaisemiseksi.

 

Voiko opastaja tulla kotiini?

SeniorSurfin etäopastuksen opastajat eivät tee kotiopastuksia. Opastus tapahtuu aina etäyhteyksin. Ohjaamme kuitenkin tarvittaessa asiakkaan muiden, kotiopastusta tarjoavien palvelujen piiriin, jos se on mahdollista tai tarpeen.

Vertaisopastajat tekevät kotikäyntejä yksittäisillä paikkakunnilla, esimerkiksi Helsingissä, Länsi-Uudellamaalla ja Pohjois-Savossa. Muilla paikkakunnilla autamme löytämään mahdollisuuksien mukaan sopivan yleishyödyllisen tai kaupallisen tahon kotikäyntiä varten.

 

Mistä tiedän, että opastaja on luotettava?

Kaikki opastajamme on haastateltu ja perehdytetty opastustoimintaan Vanhustyön keskusliiton ja yhteistyökumppaniemme toimesta. Kaikki etäopastajat ovat sitoutuneet noudattamaan Digi- ja väestötietoviraston antamia digituen eettisiä ohjeita. Jokainen opastaja myös toimii palvelussa omalla nimellään, joka ilmoitetaan tekstiviestillä kun opastaja on valittu opastuspyyntöösi.

Opastaja ei tee opastettavan puolesta rahaliikennettä tai muita sähköistä asiointia koskevia tehtäviä. Opastettava kirjautuu itse vahvan tunnistautumisen vaativiin palveluihin eikä näytä salasanoja tai pankkitunnuksia opastajalle.

 

Voiko fyysisesti rikkoutuneen laitteen korjata palvelun kautta?

Valitettavasti fyysisesti rikkoutuneen laitteen korjaus palvelun kautta ei onnistu. Voimme kuitenkin neuvoa, kannattaako laite korjauttaa vai ostaa uusi. Autamme myös uuden laitteen ostovalinnoissa puolueettomasti.

 

Keitä opastajat ovat?

Palvelussamme opastajina toimivat yhteistyökumppaniemme luotettavat ja koulutetut vapaaehtoiset vertaisopastajat, jotka ovat useimmiten senioreita itsekin. Yhteistyökumppaneitamme ovat Enter ry, HelsinkiMissio ry, Joen Severi ry, ATK Seniorit Mukanetti ry, Seniorien ATK-yhdistys Savonetti ry, Verkosta virtaa-toiminta (Eläkkeensaajen keskusliitto ry), Kotokartanosäätiö, Jyväskylän ikääntyvien yliopisto, Sydänliiton Etelä-Suomen alue ry.

 

En saa laskua maksettu verkkopankissa, opastetaanko pankkipalveluita?

Pankkipalveluiden opastaminen on ensisijaisesti pankin vastuulla. Voimme kuitenkin opastaa verkkopankin yleisessä käyttämisessä, kuten laskujen maksamisessa. Pankkipalveluita voidaan SeniorSurfin etäopastuksessa opastaa tarvittaessa puhelinyhteyden varassa. Käytännössä opastus tapahtuu siten, että opastaja ja opastettava, joilla on käytössä saman pankin verkkopalvelu, avaavat molemmat oman laitteensa ruudulle omilla tunnuksillaan verkkopankin istunnon. Opastaja voi näin kertoa helpommin, miten esimerkiksi laskun maksaminen onnistuu. Etäopastaja ei kuitenkaan opasta verkkopankin asiasisällöissä esim. laina- tai korkoasioissa.

 

Miten minun tarvitsee valmistautua opastukseen?

Varmista, että opastettava laite on valmiina käytettäväksi. Jos laite toimii akuilla, lataa laite mahdollisimman täyteen.

Ota esille käyttämäsi muistiinpanovälineet ja tarvittavat käyttäjätunnukset. Voit kirjoittaa myös valmiiksi kysyttäviä asioita. Varaa aikaa noin yksi tunti. Jos opastusaiheen käsittely kestää pidempään, opastaja ohjeistaa tarvittaessa varaamaan jatko-opastuksen.

 

Miten tunnistan laitteeni?

Etäopastuksen nettilomakkeella kysytään lisätietoa laitteesta. Tämä auttaa opastajaa valmistautumaan opastukseen ja on siksi tärkeä kysymys. Tämän ohjeen avulla voit tunnistaa oman laitteesi. Jos et tunnista laitettasi, valitse lomakkeella kohta En tiedä.

Android: Android on toinen nykyisistä älypuhelimien käyttöjärjestelmistä. Kaikki muut nykyiset valmistajat kuin Applen iPhone ja Doro käyttävät Android-järjestelmää. Laitteessasi saattaa siis lukea esim. Samsung, LG, Honor, OnePlus, Oppo, Huawei, Nokia,Sony, Xiaomi, ZTE

Windows: Windows on yleisimmin käytetty pöytätietokoneiden ja kannettavien tietokoneiden käyttöjärjestelmä. Selkeimmin tunnistat sen laitteen avautuessa logosta, jossa on neljä ruutua neliön muodossa.

Huom! Vanhempiin tietokoneisiin on voitu asentaa Linux-käyttöjärjestelmä. Itse laitteessa saattaa olla Windows-logo, mutta järjestelmä on vaihdettu.

Chromebook: Chromebook on kannettava tietokone, joka on Googlen oma käyttöjärjestelmä. Chromebookkeja valmistavat kaikki yleisimmät tietokoneen valmistajat kuten Asus, Samsung, Acer, Lenovo. Chromebookin tunnistat pyöreästä logosta, jossa on keskellä sininen ympyrä ja sen kehällä vihreä, keltainen ja punainen osio.

iPad, iPhone ja iMac: Nämä ovat ns. Omppukoneita. Nämä laitteet tunnistat logosta, jossa on omenan kuva.

Linux: Linux-laite voi olla pöytätietokone tai kannettava tietokone, joissain tapauksissa myös muu laite. Logoa ei välttämättä löydy itse laitteesta, mutta laitetta käynnistettäessä näkyy jonkin logo. Valitettavasti logoja on useampia, osassa näkyy istuva Pingviini, mutta esim Ubuntulla, Linuxilla ja Mintillä on omat logonsa.

Etäopastaja

Etäopastaja on vapaaehtoinen digiopastaja. Etäopastuspalvelussa on noin 30 vapaaehtoista etäopastajaa. Jokainen opastaja on koulutettu ja sitoutunut noudattamaan Digi- ja väestötietoviraston antamia digituen eettisiä ohjeita.

 

Etäyhteys

Etäyhteys tarkoittaa sähköistä yhteyttä kahden digilaitteen välillä, esimerkiksi kahden Windows-tietokoneen välillä. Etäyhteydellä digiopastaja kykenee näkemään toisen digilaitteen ruudulle samalla tavalla kuin opastettava itse näkee.

Etäyhteydessä tehtävät toimenpiteet jaotellaan kahteen osaan: ruudunjako ja etähallinta.

 

Ruudunjako

Etäyhteyden toimintatapa, jossa näytöllä olevaa ruutua voidaan jakaa toiselle digilaitteelle nähtäväksi. Ruudunjaossa ei voida liikuttaa hiirtä tai käyttää toisen laitteen näppäimistöä.

 

Etähallinta

Etäyhteyden toimintatapa, jossa näytöllä olevaa ruutua voidaan jakaa toiselle digilaitteelle nähtäväksi. Etähallinnassa voidaan liikuttaa hiirtä tai käyttää toisen laitteen näppäimistöä. Etähallinnassa voidaan tehdä muutoksia digilaitteen asetuksiin ja esimerkiksi tiedostoihin. Tällaista toimintatapaa tarvitaan mm. tulostimen uudelleenasentamisessa.

 

Teamviewer

Ohjelmisto, joka mahdollistaa etäyhteyden kahden laitteen välillä. Katso asennusohjeet täältä.

 

Windows Pikatuki (opastus)

Ohjelma, joka mahdollistaa etäyhteyden kahden Windows-koneen välillä. Tämä ohjelmiston yleensä valmiiksi asennettu Windows-koneisiin. Katso ohjeet täältä.

Alta voit lukea etäopastajina ja puhelinpäivystäjinä toimivien vapaaehtoisten esittelyjä, joissa he kertovat itsestään ja siitä, miksi digiopastaminen ja erityisesti etäopastaminen on heidän mielestään antoisaa.

Etäopastuspalvelun opastajat tulevat monesta eri yhdistyksestä tai muusta yleishyödyllisestä yhteisöstä. Alta voit lukea suurimman yhteistyökumppanimme Enter ry:n, työikäisiä etäopastajia palveluun mukaan tuovan HelsinkiMission sekä pienemmän yhteistyökumppanimme Kotokartanosäätiön opastajien esittelyt.

Lisäksi esittäytyvät myös kaksi opastuspyyntöjä puhelimitse vastaanottavaa puhelinpäivystäjäämme Eläkkeensaajien keskusliiton Verkosta virtaa -toiminnasta sekä Jyväskylän ikääntyvien yliopistosta.

Opastajaesittelyt

Tapani Puisto, Enter ry

Opastaja Tapani Puisto meren rannalla
Tapani Puisto

Olen Tapani Puisto ja olen ollut vertaisopastajana Enter ry:ssä ja SeniorSurfissa yhteensä yli 10 vuotta. Tänä aikana olen tehnyt sekä lähi- että etäopastusta.

Jäätyäni eläkkeelle tietotekniikka-alalta entinen työtoverini houkutteli minut tutustumaan Enter ry:n toimintaan ja totesin tämän olevan sekä hyödyllinen että mukava vapaaehtoistehtävä.

Parasta etäopastuksessa ovat mukavat asiakkaat, jotka ovat lähes aina ystävällisiä ja luottavaisia sekä kuvailevat ymmärrettävästi ongelmatilannettaan. Tällöin opastus sujuu molemmin puolin hyvässä yhteisymmärryksessä ja pystyn käyttämään omaa osaamistani heidän tietoteknisten ongelmiensa ratkaisemiseen.

Parhaiten osaan auttaa Windows laitteiden, Android kännyköiden ja Ipadien erilaisissa ongelmatilanteissa. Kun opastusta pystyy tekemään etänä kotoa käsin niin aikaa ja vaivaa säästyy matkustamisesta sekä itseltä että asiakkaalta.

Muita harrastuksiani ovat mm. vanhan omakotitalon ja sen pihan hoito, Caravan-harrastus keväästä syksyyn, kielten opiskelu, kuntoliikunta ja matkailu.

 

Tapio Nylander, Kotokartanosäätiö

Opastaja Tapio Nylanderin omakuva
Tapio Nylander

Hei! Olen Tapio Nylander, 74-vuotias eläkeläinen.

Jäin eläkkeelle vuonna 2013 pitkän ja antoisan uran jälkeen muurarina. Työelämässäni keskityin erityisesti perinteisten uunien rakentamiseen ja vanhojen uunien korjaamiseen. Tämä työ opetti minulle tarkkuutta, kärsivällisyyttä ja käsityötaitoa.

Tietotekniikkaan olen tutustunut pitkälti kokeilun ja erehdysten kautta, ja tämä oppimismatka on ollut sekä haastava että palkitseva. Vuodesta 2018 lähtien olen toiminut Kotokartanosäätiön digiopastajana Riihimäellä, auttaen ikätovereita ymmärtämään ja hyödyntämään digitaalisen maailman tarjoamia mahdollisuuksia. Kotokartanosäätiön silloinen toiminnanjohtaja sai minut innostumaan digiopastuksesta ja säätiö antoi ja antaa edelleen koulutusta uusissa asioissa. Nykyisin opastan senioreita myös etänä, mikä antaa minulle mahdollisuuden tavoittaa ihmisiä laajemmin, opastaa ja rohkaista heitä käyttämään tietotekniikkaa.

Laitteistona opastamisen tukena käytän iPhone- ja Android-puhelimia, iPad- ja Android-tablettia. Tietokoneissa minulla on Windows 10 ja 11 sekä Linux Mint. Useampaa eri Linux-käyttöjärjestelmää olen vuosien saatossa kokeillut. Käytän myös hakukoneita ja nyt kovasti kehittynyttä tekoälyä ongelmien ratkaisuun.

Uskon vahvasti siihen, että ikä ei ole este oppimiselle. Päinvastoin, elämänkokemus tuo mukanaan arvokasta perspektiiviä ja ymmärrystä, jotka rikastuttavat oppimisprosessia. Olen täällä auttamassa ja tukemassa senioreita heidän matkallaan tietotekniikan maailmassa, jotta he voivat nauttia sen tarjoamista mahdollisuuksista täysipainoisesti.

 

Mikko Metso, HelsinkiMissio

Opastaja Mikko Metson omakuva
Mikko Metso

Olen tietokonealalla päivätyötä tekevä aviomies ja kolmen teini-ikäisen nuoren perheenisä. Digiopastusta pääsin aikoinaan ensin antamaan HelsinkiMissio:n kautta, kun valtakunnassa siirryttiin analogisista TV-kanavista digiboksien käyttöön. Tätä kautta koin luonnolliseksi jatkaa tietokone- ym. digilaitteiden vapaaehtoisena opastajana, kun digiala on myös mieluinen ammattini.

Etäopastus sopii minulle erityisesti, kun voi päästä kiinni pulmatilanteiden ytimeen ilman, että siirtymiin täytyy varata erikseen aikaa. Niin mukavaa kuin kasvotusten tapaaminen onkin. Harvakseltaan toki tulee mukavia tilanteita myös siihen. Lisäksi vapaaehtoinen opastusharrastus on stressitöntä ja kevyttä, kun voi valita opastushetket omaan aikatauluunsa sopiviksi. Samalla tapaa erilaisia mielenkiintoisia persoonia ja usein oppii itsekin jotain uutta.

Tykkään myös kuntoilusta eri muodoissa, ja niinikään vapaaehtoisena työnnän välillä läheisen palvelukodin pyörätuolipotilaita raittiissa ulkoilmassa. Se on tehnyt jonkin autettavan päivästä viikon ”superpäivän” 🙂

 

Puhelinpäivystäjien esittelyt

 

Markku Hukkanen, Verkosta virtaa toiminta, Eläkkeensaajien keskusliitto

Olen Markku Hukkanen, 73-vuotias eläkeläinen Turusta. Olen naimisissa, minulla on 3 aikuista lasta ja 8 lastenlasta.

Toimin nuorempana aktiivisesti SPR:ssä ja Vapepassa. Kun iän myötä hyvää fysiikkaa vaativista harrastuksista oli luovuttava, oli luonnollinen valinta senioreiden vertaistuki ja myös etäopastuksen puhelinpäivystys.  Olen aina pitänyt ihmisten kassa touhuamisesta.  Nyt kun työelämän kontaktit ovat jääneet, vertaisopastus ja erityisesti puhelinpäivystys ovat tuoneet uusia kohtaamisia ihanien ihmisten kassa. Minusta on kiva jutella eri puolella maata asuvien ihmisten kassa, itsekin Savosta nuorena lähteneenä, eri murteiden kuuleminen on erityisen mukavaa. Varsinaisen soittajan opastuksen lisäksi usein keskustelemme paikkakunnan säästä ja muistakin soittajaa lähellä olevista asioista.

Ominta opastusaluettani ovat Windows-tietokoneet  ja -ohjelmat. Puhelimien ja tablettien kirjo on niin suuri, että niiden kanssa joudun usein tukeutumaan tekoälyyn, jotta löydän oikeat reitit tarvittaviin asetuksiin.

Monipuolinen liikunta ja yhdistystoiminta ovat myös tärkeä osa elämääni.

 

Seppo Salminen, Jyväskylän ikääntyvien yliopisto (IKIS) 

Puhelinpäivystäjä ja digiopastaja Seppo Salminen katsoo kameraan älypuhelin kädessään
Seppo Salminen

Olen Seppo Salminen Jyväskylästä. Ikä 76 v. Eläkkeellä ja sitä myötä vapaaehtoistyössä jo 15 vuotta.

Liityin mukaan jo tämän etäopastuksen suunnitteluun. Mielessä oli kyllä liittyä etäopastusta antavien joukkoonkin. Kun tämä puhelinpäivystys alkoi, tuntui se heti minun jutultani, koska olin vastaavassa roolissa ollut aika kauan jo työelämässäkin. Parasta siinä on soittajan kohtaaminen ja yhteiseen ymmärrykseen päätyminen siitä, mikä on varsinainen ongelma, johon opastusta halutaan.

Onnistuneen keskustelun pohjalta voin sitten luoda opastuspyynnön digiopastajien listaan nähtäville. Aina silloin tällöin on ollut mahdollista ratkaistakin ongelma jo ensimmäisen puhelinsoiton aikana. Usein näiden soittojen aikana jutellaan myös aika paljon muutakin elämän menosta, mitä pidän myös aika arvokkaana.

Eniten ehkä tykkään opastaa erilaisten ohjelmien käyttöä. En toki vierasta teknisiäkään ongelmia. Pohjimmiltani olen opastusmielessä mieluummin lähiopastaja. Voi myös johtua siitä, että etäopastuskokemukseni on vielä kovin pientä.

Digiopastukseen ajauduin 36 vuoden ATK-/ IT-/ICT-alalla työskentelyn jälkeen. Digiopastajuus oli luonnollinen jatkumo, ja sen lisäksi, että voin auttaa saan myös pidettyä omat digitaitoni aktiivisina.

Televisiosta tykkään seurata laadukkaita skandinaavisia ja englantilaisia sarjoja. Matkustelua tulee tehtyä jonkun verran. Kesäaikaan istun aika usein pesäpallokatsomoissa. Eikä kyllä sovi unohtaa kesäpaikassa avotulella grillaamista ja ihan jouten oloakaan.

 

 

Alla olevat kuvat antavat tilastotietoa etäopastuspalvelusta ajalta 6.3.2023–29.5.2024.

Voit tutustua myös videoon, johon on kerätty etäopastuspalvelun ensimmäisen kevätkauden (6.3.-22.6.2023) tärkeimmät luvut. Katso video Vanhustyön keskusliiton YouTube-kanavalta.

Saapuneet opastuspyynnöt

Asiakaspalautteet

Voit tutustua myös palvelun opastajien raporteista koottuun opastusraporttien yhteenvetoon (29.5.2024).

Palvelusta on mahdollisuus saada anonymisoitu kokonaisraportti tutkimuskäyttöön. Voit tutustua tilaston kuvaukseen täällä (Excel). Jos tahdot raportin käyttöösi, otathan yhteyttä SeniorSurfin työntekijöihin.

Etäopastuksen yhteistyökumppanit

Yhteistyökumppaneillamme on pitkä kokemus digiopastuksen järjestämisestä senioreille. Kumppaneinamme on sekä paikallisia että valtakunnallisia toimijoita. Digiopastajina toimivat luotettavat, koulutetut vapaaehtoiset vertaisopastajat, jotka useimmiten ovat senioreita itsekin.

Uuden etäopastuspalvelun – ja koko SeniorSurf-toiminnan – pääyritysyhteistyökumppanina toimii DNA.Oletko kiinnostunut kumppanuudesta? Ole yhteydessä SeniorSurfin työntekijöihin.

Lisätietoa yhteistyökumppaneistamme löydät alla olevista linkeistä.

Enter ry

Enter ry

Enter ry tarjoaa henkilökohtaista ja maksutonta opastusta tietokoneiden, tablettien ja kännyköiden käytössä Uudellamaalla sekä etänä. Meillä ikäihmiset opastavat ikäihmisiä.

Chevron right
HelsinkiMissio ry

HelsinkiMissio ry

HelsinkiMissio on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö. Tehtävämme on vähentää yksinäisyyttä ja lisätä hyvinvointia. Tunnemme yksinäisyyden ja tiedämme keinot sen voittamiseksi.

Chevron right
Joen Severi ry

Joen Severi ry

Joen Severi ry on vapaaehtoistoimintaan perustuva sitoutumaton senioreiden tietotekniikkayhdistys. Meillä autetaan ja opastetaan vertaistuen avulla pohjoiskarjalaisia ikäihmisiä tietotekniikkaan liittyvissä ongelmissa ja perustaidoissa.

Chevron right
ATK Seniorit Mukanetti ry

ATK Seniorit Mukanetti ry

ATK Seniorit Mukanetti ry järjestää ikäihmisille koulutusta sekä ohjausta tietokoneiden, tablettien ja kännyköiden käyttöön. Digitukea antavat vertaisohjaajat. Vertaisohjaajat opastavat eri opastuspisteissä Pirkanmaalla. Maksuton opastus ei edellytä jäsenyyttä.

Chevron right
Seniorien ATK-yhdistys Savonetti ry

Seniorien ATK-yhdistys Savonetti ry

Savonetti tarjoaa senioreille maksutonta digitukea ja koulutusta tabletin, puhelimen ja tietokoneen käyttöön sekä järjestää tapahtumia ja tietoiskuja Pohjois-Savon alueella.

Chevron right
Verkosta virtaa -toiminta, Eläkkeensaajien keskusliitto ry

Verkosta virtaa -toiminta, Eläkkeensaajien keskusliitto ry

Verkosta virtaa -toiminta auttaa ehkäisemään ikääntyneiden syrjäytymistä yhteiskunnasta. Toiminnassa opastetaan yli 65-vuotiaita henkilöitä tietokoneiden, tietoverkon ja sähköisten palvelujen käytössä. Opastajana toimii koulutettu vapaaehtoinen vertaisopastaja.

Chevron right
Kotokartanosäätiö

Kotokartanosäätiö

Kotokartanosäätiö on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton yleishyödyllinen yhteisö. Toimimme hyvän ikääntymisen puolesta.

Chevron right
Jyväskylän ikääntyvien yliopisto

Jyväskylän ikääntyvien yliopisto

Ikääntyvien yliopistossa kohtaavat tieteestä, ilmiöistä, yhteiskunnasta ja itsensä kehittämisestä kiinnostuneet. Tarjonnassamme on kaikille avoimia luentoja, seminaareja, kursseja ja opintomatkoja, joista useille on mahdollista osallistua oman valinnan mukaan paikan päällä tai verkon välityksellä.

Chevron right
Sydänliitto Etelä-Suomen Alue ry

Sydänliitto Etelä-Suomen Alue ry

Yhdessä alueemme sydänyhdistysten kanssa tarjoamme tietoa, tukea ja monipuolista toimintaa sydänsairastuneille sekä kaikille terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostuneille.

Chevron right

Haku